Hundår av Ericka Waller

 När Ellen får veta att hon snart kommer att dö berättar hon inget för sin make George. Istället köper hon en taxvalp vid namn Poppy. George vill inte ha någon hund men i det här fallet viker sig inte Ellen. Hon vet att George behöver ha en hund när hon inte längre finns. 

Dan är en terapeut som själv håller huvud ovan vattenytan tack vare sin hund Fitz och ett tvångsmässigt räknande. När han får en ny patient vid namn Atticus förändras allt.

Lizzie har tagit sin tillflykt till ett kvinnohärbärge med sin son Lenny. På kvinnohärbärget hjälps man åt med sysslorna och en av dem är att rasta den överviktiga hunden Maud. Lizzie tycker inte om hundar men hon kommer inte undan att ta ut Maud.

Jag ville läsa något lättsamt och jag brukar vara skeptisk mot böcker där hundar har en stor roll. Oftast är de lite för fåniga för min smak men det var inte den här. Hundarna skapar en röd tråd genom människorna men de är hundar och inte människor i hunddräkter. Det är en fin bok om förluster, att hitta sig själv och att acceptera livet med med och motgångar. 

Hundår är en bok som jag kommer att bära med mig i hjärtat en tid. Läsvärd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar