Krokodilväktaren av Katrine Engberg

Esther de Laurenti har bott hela sitt liv i samma fastighet och efter att hennes föräldrar gick bort blev hon ägare till den. Fastigheten rymmer tre lägenheter och en butikslokal. Esther bor i en lägenhet, under henne bor Gregers som flyttade in tjugo år tidigare efter en skilsmässa och längst ner är det två unga kvinnor som bor. I lägenheten längs ner hittas en ung kvinna död med ett mönster inristat i sitt ansikte. När Esther får vetskap om detaljer om mordet så inser hon att det påminner lite för mycket om en deckare som hon håller på att skriva.

Den här boken har alla ingredienser som krävs för att jag ska gilla en deckare. Lite udda karaktär i form av Esther, klurig berättelse och hyfsat intressanta poliser. Fast allt verkar rätt så är det något med boken som gör att jag inte riktigt uppskattar den. De sista 40 sidorna lyfte boken för mig men det räckte inte riktigt hela vägen fram. Kanske beror det på att jag är trött på poliser som måste ha någon form av missbruk. Det här är första boken i en serie och jag är rätt säker på att jag kommer att läsa nästa bok också. Boken är bra men passade helt enkelt inte mig. Om det var fel tidpunkt för mig att läsa den eller om jag aldrig hade hyllat den vet jag inte.

Läsvärd. Efter att ha funderat lite så måste omdömet bli läsvärd eftersom boken är bra.
Krokodilväktaren finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar