Sidenvägen av Jacob Lindfors

 

Lugnet har inte infunnit sig fast Vinterpackets ledare är dödad. Mattias Kassian och resten av hans kollegor i Särskilda operationsgruppen fortsätter sitt jobb med att hålla Sverige säkert. Oroligheterna ökar och insikten kommer att det aldrig kommer att bli stabilt i Sverige så länge krafterna bakom Vinterpacket fortfarande är på fri fot. En ledtråd pekar mot Afghanistan och Mattias med kollegor skickas dit för att följa ledtråden.

Den här boken var ojämn. En del bitar var väldigt sega och flera sidor kändes som ren utfyllnad, sedan dog lite folk kors och tvärs och ibland blev det spännande. Det ryska hotet i boken känns väldigt passande med hur det ser ut i världen i dag. Jag hade önskat att Joline hade fått lite mer plats i boken och att en del sega partier hade strukits. Mattias blir lite för omänsklig ibland med allt han överlever och det har jag lite svårt för. Bitvis känns även agerandet från personerna i Särskilda operationsgruppen lite för blåögt. Med det sagt så gillar jag ändå boken. Lite för mycket onödigt dödande för min smak men den är så pass spännande att det väger upp och jag tänker läsa fortsättningen när den kommer.

Läsvärd. Mycket dödande och lite ologiska händelser men spännande

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar