Mannen från Thule av Mads Peder Nordbo

 

1990 genomförs det ett experiment på Thulebasen på Grönland. Det hela får ett abrupt slut när försökspersonerna agerar på ett sätt som gör det omöjligt att fortsätta.

2014 bearbetar journalisten Matthew Caves händelser som han har upplevt. Att nu skriva om tre blodiga självmord på Grönlands östkust tar emot men det är något konstigt med det hela. En person överlevde det hela efter att ha skjutit sig själv i ansiktet och han säger att det var en demon som mördat de andra. 

Det här är en fristående fortsättning på Flickan utan hud. Att läsa den innan den här är nog klokt. Jag gjorde misstaget att börja läsa den här när jag var trött, det var ett misstag. Hänger man inte med från start är det lätt att bli förvirrad och det blev jag. Platser och personer flöt ihop för mig och det var flera gånger under läsningen som jag blev tvingad att fundera på vem som var vem. Huvudpersonerna Matthew, Tuparnaaq, Arnaq och några till var det lätt att ha koll på men resten var det värre med. Det här är en blodig och obehaglig bok. Om jag inte blivit förvirrad med jämna mellanrum så hade jag uppskattat den mer. Det är en spännande bok och miljön på Grönland beskrivs på ett målande sätt.

Mannen från Thule är läsvärd men förvirrande

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar