Mörkt motiv av Louise Penny

 

När Jane Neal en av de omtyckta personerna i byn Three Pines hittas dödad är första tanken att det måste handla om en jaktolycka. Att någon med vilja skulle ta livet av Jane känns allt för osannolikt. Kommissarie Armand Gamache skickas till byn, resan dit börjar bra eftersom det visar sig att polisassistent Yvette Nichol har lärt sig att Armand vill ha kaffe från Tim Horton när han har hand om en mordutredning. Det positiva intrycket Armand fick av Yvette visar sig dock inte bli långvarigt. 

Det var en liten klocka som ringde i mitt huvud när det gäller författaren Louise Penny och det var helt rätt. Jag hade en misstanke om att jag hade läst den här boken tidigare och så fort jag läste om tavlan blev jag säker på det. Det jag däremot inte kunde minnas var vem mördaren var eller om jag faktiskt läste ut boken så jag läste ut den nu. Nu först kollade jag i den här bloggen och 2017 försökte jag tydligen läsa den här boken men gav upp. Lustigt hur åsikterna om en bok kan ändras på några år. I början tyckte jag att det var lite för många karaktärer men jag kom in i det så efter ett tag var det inga problem att komma ihåg vem som var vem. De flesta är så pass udda att det hjälper till när det gäller att komma ihåg. Three Pines verkar vara en mysig by med riktiga karaktärer. Berättelsen flyter på och det blir aldrig tråkigt. Människorna kommer i första hand och mordet fungerar som klistret som får allt att hålla ihop. Jag ser fram emot att läsa fler böcker i serien.

Läsvärd. Mörkt motiv är en lättläst bok med lagom delar relationer och spänning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar