Snöängeln av Anki Edvinsson

 

Charlotte är något så ovanligt som en polis med god ekonomi. Charlottes dotter Anja bor i Stockholm hos sin pappa medan Charlotte bor och jobbar som biträdande utredningsledare på grova brott i Umeå. Tack vare sin goda ekonomi har Charlotte beslutat sig för att titta på hus med sin dotter, förhoppningen är att Anja ska välja att flytta till Umeå. När nyheten kommer att syndikaternas ledare Tony är släppt ur fängelse vet Charlotte att hon måste bli vaksam igen. 

En ung man hoppar från en bro i Umeå och runt hans kropp hittas tabletter. En kvinna hittas död i sitt eget badkar, att hon blivit mördad är tydligt. När det framkommer att den döda kvinnan är apotekare och att det finns narkotikaklassade tabletter i hennes hem börjar poliserna Charlotte och Per fundera på om det finns något samband.

Jag fick känslan rätt fort att jag hade missat något när jag läste den här boken. Den är angiven som första delen i en bokserie om poliserna Charlotte och Per men efter att ha googlat insåg jag att den finns en tidigare bok, Lust att döda. Nu vet jag inte om man får mer inblick i tidigare händelser som tas upp i den här boken om man läser den först. Det här är en okej bok men inte mer än så. Anledningen till morden är inte så intressant och berättelsen känns rätt platt. Det finns inga riktigt intressanta karaktärer så boken blev mest ett jaha för min del.

Läsvärd. Lite för simpel men ändå okej. Tveksam till om jag läser något mer i serien.

Snöängeln finns på Bokus och många andra ställen.


God jul!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar