Djupsinne:Hur bläckfisken började tänka av Peter Godfrey-Smith

 

Det känns som om den här boken lurade mig totalt. Den svenska titeln och texten på baksidan av boken ger inte i mitt tycke en korrekt bild av vad boken faktiskt handlar om. Den ursprungliga titeln ger däremot en ärligare inblick i orden i boken, Other minds- the octopus, the sea, and the deep origins of consciousness. 

Jag lånade boken med tanken på att lära mig lite mer om bläckfiskar, bara för att man aldrig kan ha för mycket kunskap. Lite har jag lärt mig men mest har jag blivit dränkt i filosofi och blandade evolution. Jag bjuder på någon härlig mening nu.

"Metakognition anses sedan länge ha en roll att spela i teorier om subjektivitet och medvetande, men det har förblivit oklart vilken den rollen är."       (Sid 184).

Hade jag vetat att den här boken är som den är så hade jag aldrig lånat den. Vill man lära sig mer om bläckfiskar så är jag övertygad om att det finns andra mer lämpliga böcker. Älskar man sida upp och sida ner av filosofi och evolution så är det här rätt bok.

Inte läsvärd. Filosofi och ett överflöd av ord är inget för mig.

Djupsinne finns på Adlibris och Bokus



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar