Fjällvandring åt helvetet: en norrmans motvilliga försök att lära sig att älska naturen av Are Kalvö

 

Are har vuxit upp med skidturer och att vistas i naturen som man ska enligt alla i Norge tydligen. Som vuxen har han däremot valt att tillbringa sitt liv i städer, promenerar gör han i städer och trivs med det och att ha folk runt sig. När hans vänner börjar bli mer inriktade på att vistas i naturen istället för på krogen beslutar sig Are för att ge naturen en chans. Han köper på sig all utrustning som man tydligen behöver och han och Dokumentationsansvarig gör upp ordentlig planering. Att omfamna naturen och alla hurtiga människor visar sig vara svårt.

Jag blev besviken på den här boken. Det jag hade väntat mig var ett rolig bok men jag tror att författaren var den som hade roligast. Jag tänkte under flera passager att författaren nog satt och småskrattade för sig själv när han skrev men det blev inte roligt. Jag smålog nog två-tre gånger under min läsning och det duger inte. Nu kunde jag känna igen mig en sak och det är att kanske inte riktigt berätta korrekt avstånd när någon frågar. Det kan nog vara så att jag en gång har svarat att det bara är en kort bit att gå när en turist frågat mig. Det i sig var ingen lögn för avståndet det handlade om var bara runt 2km och det är kort för mig. När han däremot då undrade om det var 200-300m så borde jag kanske inte ha svarat att det nog är så långt. Om jag ska återgå till boken så tyckte jag mest att den var väldigt krystad och inget jag skulle rekommendera om man vill läsa något roligt.

Inte läsvärd. Den var helt enkelt inte rolig 

Fjällvandring åt helvetet kan man köpa på Adlibris och Bokus om man nu vill göra det

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar