Dracula-Myt och verklighet av Katarina Harrison Lindbergh

 

Titeln på boken avslöjar vad den handlar om. Boken handlar helt enkelt om den verkliga Dracula och alla Dracula som finns i böcker, på film och teater.

Jag börjar med det positiva med boken och det är att jag fick lära mig lite om vojvoden Vlad III och att jag fick veta att det förekommit att personer i Sverige begravts som vampyrer.

Det negativa med boken är att jag fick lära mig lite om vojvoden Vlad III. Hade jag vetat på förhand hur lite i boken som handlar om honom så hade jag aldrig läst boken. Intrycket boken lämnade mig med är en lång uppräkningar av filmer och böcker med vampyrtema. Vilka författare som skrivit böcker med vampyrtema och vilka skådespelare som spelat vampyrer. Jag uppfattade inte det som intressant eller underhållande att läsa. Överlag så var boken lite för uppstyltad, det kändes som en spya av information. Delarna som var intressanta drunknade i allt det andra.

Inte läsvärd. Är man intresserad av vampyrer i litteraturen, på tv och teater kan det nog vara läsvärt men annars nej.

Dracula-Myt och verklighet finns på Bookoutlet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar