Resa med Charley av John Steinbeck

 

John Steinbeck ser tillbaka på sitt liv och beslutar sig för att på nytt göra en resa genom Amerika för att kunna skildra sitt land på rätt sätt. Det har passerat 25 år sedan han senast upplevde Amerika och att skriva böcker grundade på hur det var för 25 år sedan känns inte riktigt rätt. Med sig på resan tar John Steinbeck sin stolta äldre pudel som kallas Charley. Den här boken handlar om deras resa och vad de upplever. Några rader som jag tror att de flesta kan känna igen sig i

 "Min hemtrakt hade förändrats och eftersom jag hade lämnat den hade jag inte förändrats         samtidigt med den. Jag hade min minnesbild av den och blev förvirrad och arg över hur den såg ut nu"
                                   (s141, Steinbeck)

När det gäller John Steinbecks böcker så har jag antingen blivit förtjust eller enbart känt nja. Den här blev ett nja. Han skildrar Amerika under 1960 på ett sätt som känns äkta och ärligt men jag kände att något fattas. Jag vet sedan tidigare att böckerna av Steinbeck oftast har tappat något av sin själ i översättningar och det var möjligtvis ett misstag att läsa den här på svenska. Det var ingen bok som jag sträckläste men jag drog mig inte heller för att läsa.

Läsvärd. En bok om en man och hans hund som återupplever sitt Amerika

Resa med Charley finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar