Dö för vårt syndiga släkte av Marianne Cedervall

 

När prästen Samuel Williams inte fick jobbet som han ville ha som domkyrkokaplan i Västerås sökte han tjänst som präst i Klockarvik i norra Dalarna. Inte ett jobb som han egentligen ville ha men något jobb måste han ha. Det gick som så att han fick jobbet och nyss kommen till Klockarvik kan Samuel bara konstatera att han inte har rätt kläder. Under en promenad runt kyrkan hittar Samuel en död man fastbunden vid kors på en grav. 

Marianne Cedervall ska ha ett stort plus för att hon alltid lyckas få sina karaktärer i böckerna att framträda som riktiga människor. Att hon sedan låter någon karaktär från en tidigare serie få vara med i en ny serie tilltalar mig. Det handlar inte om att återanvända karaktärer utan de dyker upp på ett naturligt sätt och man behöver inte ha läst tidigare serier för att hänga med. Den här boken beskriver miljöerna och människorna på ett sätt som gör att jag känner igen livet i den här byn, bortsett från mord för det är det dåligt med här. Till min glädje så gissade jag även fel på vem mördaren var och det gillar jag, när det är mer oväntat för mig blir det oftast bättre. Hur Samuels privatliv skulle bli kunde jag däremot gissa men det gjorde inget. Jag ser fram emot fortsättningen.

Läsvärd. En ny serie av Marianne Cedervall som är minst lika bra som de tidigare.

Dö för vårt syndiga släkte går det att köpa på Book outlet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar