Tändstickan av Aline Lilja Gladh

Saga och några av hennes vänner tog sig till stenbrottet i Örbyhus för att bada. Väl där knuffas Saga i av sin pojkvän. När hon befinner sig i vattnet flyter ett lik upp. Polisen konstaterar att den avlidne är ett barn och när polisen dyker i stenbrottet hittar de ytterligare ett dött barn. Lo Karlberg blir inblandad i händelserna genom att Sagas mor är hennes vän och att Sagas bror är polis.

Det positiva med boken är att den utspelar sig i Örbyhus och det är nog det enda positiva som jag kan komma på. Lo är ett naturväsen med en stark utstrålning som får alla farliga män på fall. Hennes bror och far kan inte stava till sekretess när det gäller polisutredningar utan givetvis så ska Lo få veta allt och vara delaktig för hon har en fantastisk intuition. Ingen i Los familj kommer ihåg en traumatisk händelse på 90-talet, ingen polis alls verkar minnas det. Nu bor jag i en håla och jag har tillbringat en del tid i Örbyhus för många år sedan och om det finns något man kan säga om små samhällen så är det att alla minns allt. Det hände flera gånger att jag fick läsa om meningar för att förstå vad författaren egentligen menade.

Inte läsvärd är det enda omdöme jag kan ge. Det blev helt enkelt för mycket för mig med maffia, underverket Lo, kriminellt gäng och en massa annat

Tändstickan finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar