Grace av Anthony Doerr

Eftersom snö och moln förekommer i boken ser jag det här som en bild med viss koppling till händelser i boken. 
Ända sedan meteorologen David Winkler var liten så har han då och då haft drömmar som sedan visar sig ske. Som liten drömde han om en man som blev överkörd och sedan blev han vittne till den händelsen. En natt drömmer han om ett möte med en kvinna i en butik och när han sedan upplever mötet blir han säker på att hon är kvinnan som han ska tillbringa sitt liv med. Deras familj utökas sedan med en liten flicka som får namnet Grace. En natt drömmer David om en händelse som ska drabba Grace och att han kommer att vara inblandad i hur det går för henne. Drömmen orsakar honom så pass mycket oro att han väljer att fly från sin familj och framtiden som han har sett den.

Att beskriva den här boken är svårt. Den är udda och har ett förtrollande sätt, jag blev fångad av boken samtidigt som jag tänkte att den var konstig. Det är något med Anthony Doerr och sättet han lyckas fläta ihop ord. Det blir en vacker, flummig blandning som man som läsare sugs in i och bara vill läsa mer av. För mig blev nog boken en lärdom när det gäller att man inte ska frukta framtiden utan ta tillvara på varje dag.

Läsvärd
Grace finns på Adlibris och Bokus

4 kommentarer:

  1. Vad kul att du gillade den! Jag har sett många som varit besvikna men jag tyckte verkligen om den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår om man blir besviken på boken om man hade väntat sig att den skulle vara mer som Ljuset vi inte ser

      Radera
  2. Läste Ljuset vi inte ser för ett tag sen, men den blev jag inte jätteförtjust i. Men den här verkar helt annorlunda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den här är väldigt annorlunda. Jag tror att det är en bok man antingen faller för helt eller tycker är skit

      Radera