Vargbröder av Michelle Paver

Jorden ser inte ut som vi är vana vid och inga moderna bekvämligheter har än uppfunnits. Det är en tid när Storskogen täcker hela nordvästra Europa och människorna som finns lever i små klaner utan någon fast boplats. Människorna flyttar runt och jagar för att överleva. I den här tiden för sextusen år sedan lever Torak och hans far. Toraks mor dog när han var ung och efter det har hans far ensam tagit hand om honom. Torak vet inte varför de två inte lever med klanen som hans far tillhör men det enda han vet och är van vid är att det är de två. Allt ändrar sig den dagen en demon i skepnad  av en björn attackerar och sårar Toraks far. Toraks far tvingar Torak att avge ett löfte innan han tvingar sin son att ge sig iväg för han vet att björnen kommer att återvända för att avsluta det som den påbörjat.

Nu insåg jag inte att det här var en ungdomsbok när jag lånade den och det var nog tur för hade jag insett det skulle jag nog inte lånat den. Det är en lättläst, charmig och spännande bok och jag uppskattade den fast jag inte tillhör rätt ålderskategori. Den här boken är första delen i en serie på sex böcker och jag är lite nyfiken på att läsa fler. Torak är en intressant karaktär och författaren gör att jag blir nyfiken på hur det ska gå för de olika klanerna.

Läsvärd
Vargbröder finns på Adlibris och Bokus

2 kommentarer:

  1. Jag läste Michelle Pavers Evig natt för några år sedan. Det är en spökroman som utspelas på Svalbard, bitvis riktigt otäck. Rekommenderas!

    SvaraRadera