Ett fjärran krig av Göran Redin

Året är 1610 och Jon Svensson vandrat runt ute och vänder sig till gud med en bön om att allt ska gå bra för hans fru Karolina och barnen hon bär på. Efter en lång stund ute i kylan ropas det på Jon. Karolina har överlevt och det har även barnen. En dotter och en son blev det, sonen är minst och oron finns att han inte ska klara sig. På gården finns det nu tre barn som är i livet, Anders deras första barn har blivit fem år och han påminner mycket om sin far till sättet. Tvillingarna får namnen Karin och Erik och de växer upp under en tid när kriget är ständigt närvarande.

Jag hade kunnat skriva mer om vad som händer i boken men jag finner det svårt att göra utan att avslöja för mycket. De som man i huvudsak får följa i boken är tvillingarna Karin och Erik och kung Gustav Adolf. Berättelserna utspelar sig parallellt och genom kungens ögon får man ta del av hur krigen påverkar Sverige. Nu hade jag tänkt läsa någon annan bok innan jag börjar med fortsättningen av den här men jag får nog tänka om. Jag är nämligen nyfiken på hur det ska gå och författaren har lyckats skriva en bok som ger liv åt en svunnen tid.

Läsvärd
Ett fjärran krig finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar