Fiskarmännen av Chigozie Obioma

Benjamin och hans familj bor i Nigeria, de i familjen som han mest umgås med är sina tre äldre bröder. I deras hem är det fadern som styr och barnen lyder för att slippa få stryk. När fadern får ett nytt jobb utanför byn de bor i utnyttjar de fyra äldsta barnen sin nya frihet genom att fiska i floden. En dag när de är på väg hem från floden träffar de på den galna mannen i byn, mannen växlar mellan att vara fullständigt galen och att berätta för människor vad som kommer att hända i framtiden. Den äldsta brodern får veta hur han kommer att dö och efter det ändras allt.

Det här är en bok om hur en händelse kan påverka livet för många människor. Jag skulle inte kalla den för spännande utan det är mer livsöden som fascinerar. Eftersom jag mest läser deckare skrivna av europeiska författare så sticker den här boken ut. Bildspråket är annorlunda och författaren är skicklig på att beskriva miljöer.När boken tog slut lämnade den mig med några frågor som jag aldrig fick svar på. Om jag skriver vilka frågor så känns det som om jag avslöjar för mycket så det avstår jag från.

Läsvärd
Fiskarmännen finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar