5:e Moseboken av Christina Larsson

Polisen får in ett larm om att en man blivit misshandlad på Andra Långgatan. Polisen åker dit och den skadade tas med av ambulans. En tid senare får polisen ett nytt larm om en misshandlad man på samma gata. Det blir kriminalkommissarie Ingrid Bergman som får ta hand om fallet/fallen. I ett första skeende är hon irriterad på poliserna som var först på plats, enligt henne gjorde de inte ett tillräckligt bra jobb. När en av de misshandlade männen avlider går utredning upp i ett högre tempo.

Nja måste jag säga om den här boken. Karaktärerna är rätt ointressanta kan ta Ingrid som ett exempel hon jobbar för mycket (gör väl alla poliser i böcker), hon dricker en massa kaffe, joggar och spelar golf. Någon känsla för vem hon är fick jag inte utan hon kändes bara blek och rätt tråkig. Jag har inget emot böcker när man som läsare inser långt före poliserna hur allt hänger ihop men poliserna i den här boken förefaller vara ovanligt tröga. Fast jag har en hel del invändningar så är inte boken dålig men den är inte heller bra utan den lämnar mig bara med ett nja. För att kunna lämna ett omdöme på den här frågade jag mig själv om jag skulle rekommendera den till någon och svaret på det blev nej.

Därför får det bli Inte läsvärd
5:e Moseboken finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar