Vedergällningen av Mark Billingham

Polisen kallas till ett skabbigt hotell efter att en man har påträffats död i ett av rummen. Kommissarie Tom Thorne är en av poliserna på plats. När telefonen i hotellrummet ringer blir det Tom som svarar och den som ringer driver en blomsterbutik. Det visar sig att någon ringt från numret för att beställa en krans. Efter en tids arbete lyckas poliserna identifiera offret och det visar sig att han nyligen släppts från fängelse efter att ha avtjänat ett straff för våldtäkt. Sättet han mördas på får poliserna att dra slutsatsen att det hänger ihop med brottet han dömdes för.

Det här är tredje boken om Tom Thorne. Jag blev inte så imponerad av första boken men beslutade mig för att ge författaren en till chans. Del två fanns inte på biblioteket så då blev det så att jag läste den här boken. Jag gillade den här betydligt mer än första boken, lite osäker på om det beror på att Tom med kollegor kommit mer till liv eller om det beror på att jag kan ha en viss förståelse för morden. Oavsett anledning så är jag lite lockad att läsa fler böcker om Tom Thorne.
Läsvärd.
Fler åsikter om vedergällningen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar