Riktiga Elsie av Elsie Johansson

Nu var det många år sedan som jag läste något av Elsie Johansson, varför jag inte läst mer av henne vet jag inte för det jag kommer ihåg är att jag uppskattade böckerna. Av böckerna jag läst kunde jag förstå att hennes uppväxt var fattig och att hon inte hade det så lätt. Det bidrog till min vilja att veta mer om hennes liv och hur det kom sig att hon började skriva. Att hon växte upp i Uppland och sedan bosatte sig i Uppsala gjorde det ännu mer intressant. När jag då upptäckte att hon hade skrivit en självbiografi så ville jag läsa den. Vad tycker jag om den då?

Nja blir mitt omdöme. Det här känns mer som en bok om en självbiografi än en bok som skildrar ett liv. Med det menar jag att det känns som om boken har en distans till Elsies liv som gör att det inte känns som ett liv som skildras. Vill man förstå bakgrunden till en del av hennes dikter och böcker så får man nog mer behållning av den här boken. Jag ville däremot läsa mer om hennes liv då och nu och med tanke på det klassar jag boken som Inte läsvärd.

Riktiga Elsie går bland annat att köpa på Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar