Profeterna vid Evighetsfjorden av Kim Leine

Morten Falck vill egentligen läsa medicin men valet är inte hans utan det är hans far som beslutar. Fadern har beslutat att Morten ska bli präst och år 1782 flyttar Morten därför till Köpenhamn för att påbörja sina studier. Han lägger inte ner sin själ i studierna men lyckas ändå bli präst och 1787 lämnar han Köpenhamn för kolonin Sukkertoppen på Grönland. Livet i kolonin blir inte som han tänkt sig.

Jag tänkte att det här skulle vara en intressant och underhållande bok att läsa men den passade mig inte alls. Den är inte dåligt skriven och det borde vara intressant att läsa om Morten men ändå kände jag att jag verkligen inte brydde mig ett dugg om hur det skulle gå för honom. En del böcker läser man för att man vill veta hur det ska gå och andra läser man i brist på något bättre att göra och för att man vill nå sista sidan. Den här läste jag bara för att nå slutet på den.

Omdömet måste bli inte läsvärd. Inte för att den är dåligt skriven eller är dålig utan bara för att den verkligen inte passade eller tilltalade mig.

Profeterna vid evighetsfjorden går att köpa på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar