X sätt att dö av Stefan Ahnhem

De konstiga morden fortsätter och Fabian Risk och hans kollegor funderar över möjliga motiv och möjliga gärningsmän.
Leo Hansi är ute på en stöldräd och tror att turen är på hans sida när en lägenhetsdörr visar sig vara olåst. Luften i lägenheten känns instängd och det luktar inte gott i lägenheten. Eftersom ingen ägare dyker upp fortsätter Leo in i jakt på lämpliga saker att stjäla. I vardagsrummet upptäcker Leo en konstig stor konstruktion i plast. När han lyser in i den med sin ficklampa inser han att det är en död person i den.

Jag får börja med att konstatera att det var ett under att jag läste ut boken och jag kommer aldrig mer läsa någon bok om Fabian Risk. Lite osannolika saker har jag inga problem med men när det blir för mycket så är det bara fånigt. Är det här troligt på något sätt:
  • Person får gps sändare inopererad i sin kropp och låter den sedan vara kvar.
  • Det går att få ner ett gevär, armborst och något mer i en väska som inte väcker uppmärksamhet.
  • Möjligt att göra ett rätt stort hål i en tegelvägg med en skruvmejsel.
  • Poliser som tappar eller bara glömmer att ladda sina mobiler.
  • Polis som tror att person som är delaktig i brott genom att hålla utkik kommer att betraktas som vittne av andra poliser...
Listan kan garanterat göras längre. Större delen av tiden hoppades jag att någon av huvudkaraktärerna skulle bli mördad så att sannolikheten för flera böcker i serien drastiskt skulle minska. Det är mycket utfyllnad i texten som inte fyller något syfte mer än att få mig att fundera på om författaren fick order om att boken måste vara på ett bestämt antal sidor. För min del blev det aldrig spännande utan mest bara fånigt.

Inte läsvärd. Så pass många osannolika händelser att det aldrig blev intressant.

X sätt att dö finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar