Jag vill inte tjäna av Ola Larsmo

Boken utspelar sig i Uppsala på 1880- talet.
Varför visste hon egentligen inte men en dag gav sig Sara Kristina iväg. Hon började vandra med siktet inställt på Uppsala och efter ett tag hade hon tur och fick skjuts en bit av vägen. Vad hon skulle ta sig till i Uppsala hade hon inte klart för sig.
På sätt och vis hade han tur när han fick jobbet som Stadsläkarens assistent. Han hoppades att det skulle ge honom andra möjligheter på sikt och tack vare att han hade fått en fast tjänst kunde han gifta sig med Ellen. Den del av jobbet han inte kände sig bekväm med var uppgiften att inspektera och hålla ett öga på de "offentliga" kvinnorna i Uppsala.

Det är alltid lite speciellt att läsa en bok som skildrar en stad som man själv har växt upp i. Nu ser Uppsala inte direkt ut som det gjorde på 1880-talet men genom texten skapas bilder i mitt huvud. Jag blev väldigt förtjust i Ola Larsmos sätt att skildra miljöer och personer i boken Swede Hollow och därför ville jag läsa någon mer bok av honom. Karaktärerna i den här boken kändes lite mer flyktiga och jag kände aldrig riktigt att de kom till liv. Boken är intressant för den ger en inblick i hur livet kunde ha varit för en del personer i Uppsala och jag blev nyfiken på hur det skulle gå.
Läsvärd

Jag vill inte tjäna finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar