Vinterpacket av Jacob Lindfors

 

Mattias Kassian genomgår en kris när hans mamma dör. Det var bara de två från det att hans mamma adopterade honom och nu är han ensam. Efter en period med sorg är det dags att försöka ta itu med livet igen. På försvarsmaktens hemsida finns det en annons om att ansökningar till Särskilda operationsgruppen är öppen. Mattias hade trivts under sin tidigare utbildning i det militära så att göra det igen kändes rätt. Det han inte vet är att en fiende finns i Sverige och att han en dag tvingas möta den.

Joline har ångrat många gånger att hon någonsin hade något med Tom att göra. Det är hans fel att hon är fånge hos en bunt våldsamma män och hoppet att någonsin få komma hem till sina föräldrar finns det inte mycket kvar av.

Jag tror att jag såg någon på tv som hyllade den här boken. Jag lyssnade inte så noga på vad boken handlade om utan reserverade den på biblioteket. När jag fick hem boken och läste texten på baksidan funderade jag på varför jag hade lånat den. En bunt militärer som ska strida mot ett brottsnätverk kändes lika spännande som att se färg torka. Tacksamt nog så visade sig boken vara väldigt mycket bättre än så. Det är givetvis mycket macho händelser men även vänskap och viljan att riskera sitt liv för något viktigt. Genom Jolines ögon får deltagarna i vinterpacket (en del av dem) mänskliga egenskaper vilket bidrar till att det blir något mer nyanserat än goda människor mot onda människor. Lite upprörande hur det gick för kvalster men ändå rätt givet på förhand.

Läsvärd. Egentligen inte min typ av bok,onda människor och häftiga soldater men det går inte att komma ifrån att det är en spännande och bra bok. Mattias känns rätt vanlig vilket ger boken en aura av trovärdighet.

Vinterpacket finns på Book outlet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar