Världen som var Kungsholmen av Olov Svedelid

 

Olov Svedelid växte upp på Kungsholmen och i boken ser han tillbaka på sin barndom där. 

Jag vet att den här boken inte låter som något speciellt men det är den. Man får följa med på allt vansinnigt som han och hans vänner gjorde och att de överlevde barndomen är konstigt. Boken är skriven med en kärlek till Stockholm och det som var Olofs värld. Det var en bok som fick mig att önska att jag för en kort stund hade kunnat få besöka Olovs barndoms Kungsholmen och se med egna ögon hur det var. Jag fick googla på träskmorden för det var något som jag aldrig hört talas om och en bok som gör mig nyfiken på något i den gillar jag. Det var många bitar som fick mig att skratta och jag gillar verkligen sättet som Olov Svedelid uttrycker sig på. Ett litet exempel

De som är födda på landet brukar tala om rikedomen i att kunna uppleva skogen och naturen och att det är så fantastiskt. Jag tror dem inte. Skogen är en massa träd och buskar och slyn och bergsknallar och en del djur.

                    (Svedelid 1993, 101)

Läsvärd. En trevlig och väldigt charmig bok som det går fort att läsa

Världen som var Kungsholmen verkar det som om det bara går att köpa som E-bok nu


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar