Näktergalen: en biografi över Jenny Lind av Ingela Tägil

 

6 oktober 1820 föddes Johanna Maria som kom att kallas Jenny i fattigkvarteren i Stockholm. Jenny lämnades bort och hennes föräldrar noterades som okända. Det var starten på Jenny Linds liv och fast hon hade den början kom hon att bli Sveriges första världsstjärna.

Jag har lite dubbla känslor för den här boken vilket kommer sig av att jag tror att den mest vänder sig till operafantaster och det är inte jag. Att få läsa om Jenny Linds liv och hur hennes karriär utvecklade sig var intressant. Mindre intressant snarare tråkigt var det att läsa analyserna av hennes röst och hur de olika rollerna hon spelade skulle sjungas. Bjuder på ett exempel .

"Tessituran ligger i det högre sopranregistret, i övre delen av den andra oktaven och en bit upp i den tredje. Flöjterna och hon avlöser varandra med ekvilibristisk bravur i form av koloraturer, drillar och kromatiska skalor."
(s 223)

Lite för mycket sådant i den här boken för att jag riktigt skulle gilla den. Det blev så att jag skumläste alla partier som påminner om den citerade texten. Om jag bortser från alla analyser och liknande som faller in i kategorin operanörderi så var det en bra bok.

Läsvärd. Jenny Lind levde ett imponerande liv och det skildrar boken på ett bra sätt

Näktergalen: en biografi över Jenny Lind finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar