De hängda hundarna av Jens Henrik Jensen

 

Niels Oxen har lämnat livet som de flesta lever och har blivit osynlig för myndigheterna. Han lever sitt liv med sin hund Mr White och vill bara bli lämnad i fred. När livet i Köpenhamn blir för svårt ger han sig av in i en skog och ordnar med ett läger åt sig och sin hund. I närheten finns det ett medeltida slott och Niels kan inte låta bli att ta en närmare titt på det. Han upptäcker att det finns flera övervakningskameror och livvakter som går runt på ägorna. När han upptäcker en hängd hund lägger han benen på ryggen och flyr. 

Jag ångrar att jag inte läste lite mer om vad den här boken handlade om innan jag började läsa den för jag har alltid svårt för deckare med konspirationsteorier. Politiska maktkamper är inte heller något som tilltalar mig så på så sätt var den här boken helt fel för mig. En sak som jag gillar med boken är att Niels Oxen är en karaktär som man inte får veta mycket om från start utan hans förflutna kommer fram genom de andra karaktärerna. Margrethe Franck kändes som en ganska platt karaktär, det man får veta är att hon är kortklippt, snygg och har ett ben och hur det kommer sig att hon har ett ben. Med tanke på att hon får rätt mycket plats i boken så tycker jag att hon hade kunnat få mer liv. För min del så är det här en bok som med en hel del tvekan får ett okej. Spännande ibland men inte mer än så. Har svårt att se att jag kommer att läsa någon mer bok i serien.

Läsvärd med en del tvekan. Om man som jag inte gillar konspirationer och politiska maktkamper så är det här inte rätt bok.

De hängda hundarna finns på Adlibris och Akademibokhandeln

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar