När repet brister av Belinda Bauer

1998 är Eileen och hennes tre barn ute på en biltur. Bilmotorn börjar hacka och Eileen kör in till kanten på M5 och börjar gå för att hitta en nödtelefon. Eftersom det är varmt och inte är säkert för tre barn att gå längs vägen väljer Eileen att lämna barnen och förklarar att Jack som är den äldsta av barnen med sina 11 år är den som bestämmer. När en timme har passerat beslutar sig barnen för att lämna bilen och gå åt hållet som deras mamma gick. Efter en lång promenad hittar de en nödtelefon men deras mamma är inte där.

2001 är Catherine While ensam i huset hon delar med sin make, hon vaknar plötsligt med känslan av att hon inte är ensam. Catherine stiger upp och går nerför trappan i deras hem och upptäcker att hennes kamera och en del andra saker ligger på köksbordet. Hon ser en skymt av inbrottstjuven som redan är utanför huset och beslutar sig för att strunta i att kontakta polisen. Catherine går upp till sitt sovrum igen och ser att det ligger en kniv där och ett kort som det står
Jag kunde ha dödat dig.

Den här boken blev bara bättre och bättre. Sättet som händelserna 1998 och 2001 hänger ihop är smart och det var inte som jag först trodde. När jag började läsa trodde jag att Överkommissarie Marvel skulle vara en irriterande karaktär men han växte och jag hade gärna läst flera böcker där han får vara med. Jack och hans liv skildras på ett sätt som gör att jag tyckte om honom men inte allt han gjorde. Jag blev positivt överraskad många gånger under läsningen och hur det skulle sluta hade jag inte kunnat gissa.
Det enda negativa om boken har inte med innehållet att göra utan antagligen med den som lånade boken innan mig. Jag vet verkligen inte vad den personen gjort med boken men den luktar apa, svårt att avgöra om doften kommer från något starkt rengöringsmedel eller någon hemsk parfym.


Läsvärd. Spännande och karaktärer som väcker känslor

När repet brister finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar