Förlåt oss våra synder av Jo Spain

En äldre kvinna hittas uppspikad på ett träd i en park i Dublin och på hennes bröst är två ord inkarvade. Polisinspektör Tom Reynolds kallas till platsen och blir chockad av vad han får se. Det finns inga identitetshandlingar på kvinnan så det första steget blir att ta reda på vem hon är. När polisen får information om att hon är en nunna hemmahörande i ett kloster i Limerick blir allt ännu konstigare. Varför skulle någon mörda en nunna?

Det här är inte den första boken jag läst som tar upp Magdalenahem och det är en viktig del av historien att ta upp. Tom Reynolds som karaktär irriterade mig lite för att han är för perfekt, Bra make och far, är uppmärksam på hur hans kollegor mår och har det privat. Nu borde jag nog istället uppskatta en polis som inte missbrukar eller har en mängd privata problem men jag är nog ovan vid normala poliser i böcker. Jag uppskattade sidoberättelsen som rörde Lauras familj vilket visade på hur svårt det var att få ut någon från ett Magdalenahem. När det gäller mordet så gick det rätt tidigt att ana vilken person som skulle kunna vara den skyldiga. I den här boken tog det inte bort mycket av spänningen för jag var inte säker på min gissning förrän slutet närmade sig. Miljön i klostret med de låsta utrymmena beskrivs på ett sådant sätt att det går att känna obehaget genom texten.

Läsvärd. Bra miljöbeskrivningar, tydliga karaktärer och spännande. Att jag kommer att läsa även nästa bok om Tom Reynolds är givet.

Förlåt oss våra synder finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar