Albatross av Ann Cleeves

Ända sedan poliskommissarie Matthew Venn lämnade den frikyrkliga församlingen han växte upp i har han inte haft kontakt med sina föräldrar. När hans far dör är han inte inbjuden till begravningen men han väljer att uppehålla sig på kyrkogården. Där får han ett samtal om att en död man har hittats på stranden vid Crow Point i Devon. Matthews första tanke är att det handlar om en olyckshändelse och att mannen spolats upp på land. Någon olyckshändelse är det inte utan mannen har blivit knivhuggen.

Det här är en ny serie som Ann Cleeves skrivit och jag hade lite svårt för den först. Jag gillade shetlandserien vilket nog bidrog till att jag hade lite svårt för en ny huvudkaraktär. Att Matthew även är lite mer osäker på sig själv än vad tidigare karaktärer har varit gjorde att jag hade lite svårare för honom. Det kändes som om mycket av boken ägnades åt att bygga upp karaktären Matthew men ändå fick jag inte veta så mycket om honom. Jag räknar med att mer av hans förflutna kommer att dyka upp i kommande böcker. Det som jag tidigare uppskattat i Ann Cleeves böcker är att mordmysterierna brukar vara lite kluriga. I den här boken så var anledningen till mordet klurig men allt runt om var mindre klurigt. Boken blev bättre desto mer jag läste men det här är inte den bästa boken av författaren.

Läsvärd. Okej deckare men inte minnesvärd.
Albatross finns på Adlibris och Bokus

1 kommentar:

  1. Jag har framför allt gillat böckerna med Vera Stanhope men är inte så förtjust i Shetlandsserien. Ska köpa den här när den kommer i pocket.

    SvaraRadera