I midnattens stillhet av Denise Mina

Familjen Anwar i Glasgow får oväntat och ovälkommet besök. Två maskerade män med vapen dyker upp hemma hos familjen och frågar efter Bob. Problemet är bara att det inte finns någon i hemmet som heter Bob och när männen inser det tvingar de med sig den äldre mannen i familjen istället. De maskerade männen och deras gisslan Aamir försvinner iväg i en bil. Familjen kontaktar polisen och inspektör Alex Morrow är en av dem som skickas till platsen. Polisen blir först förvirrad av hela händelsen men börjar fort arbeta metodiskt med det som de vet.

Först var jag inte så imponerad av boken men det visade sig att det här är en bok som växer för varje sida. Som läsare får man veta mer om personerna lite då och då istället för att få hela deras historia presenterad från start. Jag gillade det och känner mig mer nyfiken på Alex Morrow och hennes dåtid och nutid. Händelserna i boken skildras på ett trovärdigt sätt och att mycket kretsar kring begreppet familj i olika konstellationer kändes intressant.

Läsvärd. En deckare som fick mig att vilja läsa mer om Alex Morrow

I midnattens stillhet finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar