Råttfångaren av Kamilla Oresvärd

Efter all turbulens på jobbet passar polisen Stina Seger på att njuta under en semester i Marbella. Stina är där med sina två närmaste vänner och alla deras barn.Under vistelsen i Marbella avslöjar Carolina en av vännerna att hon i sin ungdom tillbringade tid i ett av husen de passerar. Huset ägs av släktingar till Carolina men något gör att hon inte vill hälsa på dem nu när hon är på plats. Väl hemma i Sverige igen får Stina veta att hon inte kan återgå till sin tidigare tjänst utan får istället erbjudande om att jobba i cold case-gruppen på 25%. Några dagar efter att de har kommit hem igen ska Stina, Carolina och Amelie ha en trevlig kväll och titta på bilderna från deras semester. När Amelie inte dyker upp blir de inte oroliga men när hennes make nästa dag hör av sig och undrar om de vet var hon är väcks oron. Stina ger Amelies man rådet att ringa polisen och det blir Stinas fd kollegor som får hand om fallet.

Jag gillar Stina Seger som karaktär och det är nog därför som jag fortsätter att läsa serien. Själva deckargåtan är precis som i de tidigare böckerna inte så mycket av en gåta men det förlåter jag. Det blir ändå spännande bitvis och jag hoppas verkligen att människor i den riktiga världen kopplar fortare än en del av personerna i boken. Det är en lagom mix av poliser, relationer, mord och vardag i böckerna och det fångar mig. Blir det en fjärde del så kommer jag att läsa den också.

Läsvärd om man är ute efter trevlig deckare
Jag har läst boken som e-bok men väljer att länka till pocket som kommer ut om någon månad
Råttfångaren finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar