Manglade dukar och vikta servetter av Ewa Klingberg

När Henrik och Felicia separerade var tanken att de skulle sälja hyresfastigheten som de köpt tillsammans några år tidigare. Väl på plats hos mäklaren för att skriva på papper ändrade sig Felicia och nu är hon ensam ägare till fastigheten. Hur hon ska klara ekonomin och den dagliga skötseln av huset har hon inte riktigt räknat ut. Det första som hon måste ta itu med är i alla fall att skaffa möbler till lägenheten för de som hon och Henrik hade tog han med sig. Nu när Henrik inte längre bor i huset eller är fastighetsägare så upptäcker Felicia att de som bor i huset är riktigt trevliga. Felicia upptäcker några fina möbler på blocket och beslutar sig för att åka och titta på dem med på resan följer den äldre hyresgästen Ann-Marie.
1861 får elva år gamla Nanny tjänst som piga hos änkan fru Åkerman. Fru Åkerman är en nymodig kvinna och låter pigorna delta i undervisningen som barnen i huset får. Under arbetet med att putsa möblerna i hemmet upptäcker pigorna Nanny och Märta att det finns ett lönnfack i en möbel.


Det verkar som om det alltid är samma sak som irriterar mig i alla feelgood böcker och det är kvinnornas oförmåga att ställa en rak fråga till mannen de blir intresserade av. Nu har jag ingen uppfattning om det är en vanlig egenskap hos kvinnor men om det är det så har jag aldrig mött någon som är så. Vill man veta något bestämt istället för att fundera på det så frågar man. Nu har jag en förkärlek för böcker som utspelar sig under två olika tider så det gillade jag lite svårare har jag dock för böcker där allting löser sig på ett enkelt sätt. Med det sagt så är det ologiskt att jag läser feelgood eftersom det är en grund i alla böcker i den här genren. Överlag så är det en charmig bok att krypa upp i ett soffhörn med en regnig dag.

Läsvärd
Manglade dukar och vikta servetter finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar