Ockupanterna av Joakim Hanski Norgren

Bolagshagen ett område som består av fem tre våningar höga hyreshus har blivit öde med åren. I huset närmast skogen är det bara två lägenheter som fortfarande har hyresgäster. Mia har bott i sin lägenhet i över 40 år och nu när hon har hunnit bli 91 år så har hon ingen större lust att flytta men det måste hon. Hyresvärden har sagt upp lägenheten och erbjudit Mia att flytta till en annan lägenhet i ett hus en bit bort.
Den andra hyresgästen är Mikael, 29 år och arbetslös. Han fick ett vräkningsbeslut tre veckor tidigare men bor kvar ändå för han har ingenstans att flytta.
Fast det bara är de som bor i hyreshuset så har de ingen kontakt med varandra och har inte heller haft det under alla år. Det ändras en dag när de möts i trapphuset och utbyter några ord, en kort tid efter inser de att de har något gemensamt. Ingen av dem vill flytta.

Jag kände för att läsa något lättsamt och letade efter någon e-bok som passade in på det. Valet föll på den här och jag var redan när jag lånade den tveksam till den. Jag var lite orolig att den skulle visa sig vara en för krystad berättelse som saknade charm och intressanta karaktärer. Min oro var helt onödig. Det är en charmig berättelse som författaren har fått ihop. Mia och Mikael kommer till liv och de fick mig att skratta några gånger och bli nyfiken på hur det skulle gå.

Läsvärd och jag hoppas att fler människor upptäcker den här boken.
Ockupanterna finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar