Varför vara lycklig när du kan vara normal? av Jeanette Winterson

Bokomslag Varför vara lycklig när du kan vara normal? (pocket) Jeanette har växt upp med sina adoptivföräldrar, modern är milt uttryckt lite udda. Hon låser ut Jeanette och låser in henne i källaren och ägnar sitt liv åt att vänta på domedagen. Jeanette finner sin flykt i böcker och hon läser så mycket hon kan. Böckerna måste hon gömma för sin mor för det finns enbart ett fåtal böcker som modern anser att Jeanette får läsa.

Jag hade aldrig hört talas om den här författaren så det var inte därför jag läste boken. Utan jag läste den enbart för att hennes livsöde lät intressant. Med det sagt så tror jag att man har större behållning av boken om man läst något av henne och gillat det. Boken är spretig och ibland känns det som om det är för mycket reklam för hennes andra böcker. På ett sätt kan jag förstå det eftersom det här är en självbiografi och då blir det naturligt att ta upp tidigare skrivna böcker och reaktionerna hon fick. Boken är inte bara en bok om Jeanette utan även staden och omgivningarna hon växte upp i. Det är en bok om kärlek och brist på det.
Med viss tvekan så blir det omdömet läsvärd även om jag känner att boken hade tjänat på att vara kortare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar