Lotus blues av Kristina Ohlsson

Bokomslag Lotus blues (pocket) Advokaten Martin Benner ser fram emot sin semester och försöker göra så lite som möjligt. Lugnet störs den dagen en man kommer till hans kontor och vill anlita honom för att hans syster ska få upprättelse. Systern misstänktes för fem mord men tog livet av sig innan rättegången.

För ca 15-20 år sedan så läste jag en hel del böcker av Ed McBain och jag kan uppskatta den typen av böcker. Den här boken är däremot inte bra alls den känns som en otroligt blek kopia av något som McBain eller liknande författare hade skrivit.
Ingredienserna för den här typen av bok är:
  • En polis/advokat/privatspanare som självklart är en man.
  • Huvudkaraktären kan få omkull alla kvinnor.
  • Huvudkaraktären har en kollega/kvinnlig bekant/anställd som han har ett komplicerat förhållande till.
  • Huvudkaraktären är kompis med minst en polis och en häftig person i den undre världen.
  • Huvudkaraktären har en hund/ett barn/äldre släkting som betyder något speciellt för den.

Den här boken tyckte jag bara var dålig och sedan störde jag mig på ett par saker. På s 225 tar huvudkaraktären upp att en person är död, problemet är bara att personen först får reda på det på s 227.
Logiken på s 244 lyckas jag inte heller riktigt få ihop. Huvudkaraktärens mor ska ha flyttat till USA när hon får veta att hon är gravid och hon ska ha bott där i två år. När huvudkaraktären är ett år beslutar sig hans föräldrar för att flytta tillbaka till Sverige och då ska modern ha åkt till Sverige. Nu är matte inte min starkaste sida men det här får jag inte ihop. Om man nu utgår från att modern blir gravid så lär hon först inse det när hon varit gravid i ca en månad. Ska man räkna med en snabb flytt så kan jag vara generös och tänka att hon flyttar när hon varit gravid 2-3mån. Jag får inte riktigt 6-7mån+12mån att bli 2år

Inte läsvärd på något sätt blir mitt omdöme

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar