Nollpunkt av Jörn Lier Horst och Thomas Enger


1999 är polismannen Alexander Blixt den som först går in i ett hus. Därinne befinner sig en man som dödat sin fru och nu håller ett vapen mot sin dotter. Den händelsen är inetsad i Alexander och har påverkat hans liv som polis.
Emma Ramm beger sig till förlaget Soleane för att få boken Evig etta skriven av den kända långdistanslöparen Sonja Nordström. Emma jobbar på news.no och hennes uppgift är att skriva om kändisar. Emma beslutar sig för att få tag på Sonja Nordström efter att det verkar som om hon försvunnit. Det verkar inte som om någon har pratat med Sonja sedan kvällen innan så Emma beslutar sig för att åka hem till henne. Sonjas dörr är inte låst och Emma går in, det tar inte lång stund innan hon inser att något hänt så hon ringer polisen.
Alexander Blixt och kollegan Sofia Kovic skickas till Sonjas hem.

Det här med en polis och en journalist som på olika sätt korsar varandras spår och hjälper varandra i en utredning känns inte så nytt. Lite konstigt känns det att det är samma upplägg som i Jörn Lier Horst serie om William Wisting. I den här serien så är inte polisen och journalisten släkt men det är den största skillnaden. Alexander och Emma växer fram i boken i takt med att man får veta mer och mer om deras liv. Boken är välskriven, spännande och jag uppskattade att läsa den. Samtidigt så är jag lite besviken på att det inte är något annat upplägg när det gäller huvudpersonerna. När jag börjar läsa en ny serie av en författare som jag uppskattar så vill jag att den ska skilja sig ordentligt från författarens tidigare serie och det gör inte den här direkt. Lite nyfiken har jag blivit på att läsa något av Thomas Enger. Jag har svårt att tro att jag inte kommer att läsa fortsättningen i den här serien.

Läsvärd. Spännande och en bra start på en ny serie även om den påminner lite för mycket i upplägget om serien om William Wisting.

Nollpunkt finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar