Dödslistan av Anna Jansson

Det som Agnes blev utsatt för som barn har hon inte berättat för någon. De som utnyttjade henne har inte släppt sitt grepp fast Agnes nu är 20 år. Hon önskar att hennes mamma ska förstå men hon har fullt upp med sitt jobb och vill bara att Agnes ska ta tag i sitt liv.
Som barnmorska har Elisabeth mött många kvinnor som blivit våldtagna och även fått uppleva hur få kvinnor som får upprättelse i domstolar. För att kunna ge kvinnorna en plats att dela erfarenheter och få stöd har Elisabeth startat en grupp på facebook.
Klockan fyra på morgonen blir Maria Wern väckt av sin mobil. Det är en kvinna som ringer och berättar att hon hittat en död man i vattnet. Maria ger sig ut till platsen och i vattnet ligger det en död man precis som uppringaren sagt. Mannen visar sig vara naken med ett ord inristat på bröstet och penisamputerad.

Med risk för att jag minns helt fel så tycker jag att böckerna om Maria Wern har blivit obehagligare med tiden. Jag har inget minne av att de första böckerna i serien var riktigt så här obehagliga men jag minns kanske fel. Allt som har med Agnes att göra är obehagligt och vidrigt. Något annat sätt att uttrycka det på har jag inte. Anna Jansson lyckas beskriva det på ett trovärdigt sätt vilket gör att morden i boken på ett sätt känns som om rättvisa skipas samtidigt som att hon visar att det inte alltid är rätt sätt. För min del så är det lite för mycket pekpinnar och ambition att upplysa läsare för att jag ska bli riktigt förtjust i boken. Det är inget fel att blanda in lite fakta i böcker men när det känns som om man blir skriven på näsan så irriterar det mig. Bortsett från det så är boken spännande, lättläst och bjuder på ett slut som jag verkligen inte hade gissat.

Läsvärd. Obehagliga händelser som leder till mord.

Dödslistan finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar