Agnes och Emil av Gullan Sköld

28 februari 1891 gifter sig Agnes och Emil. Agnes och Emil träffades för första gången två år tidigare och det har under åren blivit många brev. Emil är sjöman och Agnes är från start medveten om att hans jobb kommer att innebära att han under längre perioder kommer att vara borta. Under åren får de barn och sedan kommer barnbarn.

Den här boken förbryllade mig i synnerhet den sista delen. Författaren börjar nämligen boken med att förklara att Agnes och Emil har funnits på riktigt och att de var hennes farföräldrar. En del i boken ska ha hänt på riktigt och en del ska vara påhittat. Problemet för mig är att det som beskrivs i slutet av boken är vedervärdigt och om det hänt på riktigt kan jag förstå att man skriver om det. Men om det däremot är något som författaren har hittat på så förstår jag absolut inte syftet med att hitta på något sådant om släktingar. Jag vill inte skriva vad det handlar om eftersom jag inte gillar att avslöja för mycket om någon bok. Om det finns någon som har läst den som vet om det är riktiga händelser eller inte så uppskattar jag att bli upplyst.


Läsvärd för att den ger en bild av hur det var att leva under den första halvan av 1900-talet

Agnes och Emil finns på Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar