Förrädaren av Jørn Lier Horst

 På väg till polisstationen efter att ha varit på ett seminarium blir Hammer och Wisting omkörda av flera blåljus fordon. Det dröjer inte länge innan det kommer ett allmänt anrop på polisradion. Det har inträffat en jordskred som har tagit med sig flera hus och tillgängliga resurser ska anmäla sig. Hammer och Wisting åker till platsen och hjälper till med det de kan. Alla boende kan prickas av, en del skadade andra helskinnade. Dagens efter hittas en död man som inte dog i raset utan redan var död. Det blir upp till Wisting med kollegor att ta reda på hans identitet och vad han gjorde där.

Den här boken börjar bra men fort går det utför precis som ett jordskred. Wisting hanterar händelser på ett sätt som jag tycker går emot hans personlighet och agerande i tidigare böcker. Det är måga partier där jag bara kände att han var hopplöst och borde prata med sina kollegor. Överlag skulle jag säga att boken är seg och att allt ska lösa sig var en känsla jag fick tidigt. Tittar man på bilden på bokomslaget och läser ca hundra sidor så har man nog hela berättelsen klar för sig. 

Förrädaren är en bok som gjorde mig besviken. Böckerna om William Wisting brukar vara spännande med någon twist medan den här bara var seg. Inte läsvärd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar