Nattens öga av Cilla & Rolf Börjlind

 Alina och hennes son Oleksij är på flykt från Ukraina efter att kriget startat. De lyckas ta sig till Polen och får där frågan om de vill åka till Sverige med en transport som ska hämta förnödenheter. De tackar ja utan att inse vad det är för människor som de åker med.

Olivia Rönning med poliskollegor har fått i uppdrag att se till att flyktingarna från Ukraina inte blir kontaktade av fel personer när de kommer till Sverige. Ett försök att förhindra att utsatta människor hamnar i sexhandeln. Olivia och kollegor ska övervaka hamnen i Nynäshamn och försöka se till att inga flyktingar hamnar fel.

Några månader senare blir en grupp Bajensupportrar vittne till hur en man störtar mot sin död. Polisen lyckas inte identifiera mannen utan flyttar över ärendet till en grupp pensionerade kriminalare Silvervargarna som väljer att be Mette Olsäter om hjälp.


Sättet den här boken börjar på fick mig att tveka om jag skulle fortsätta läsa. Det blev lite för mycket av allt obehagligt. Nu fortsatte jag läsa och mängden obehagliga händelser fortsatte tacksamt nog inte i samma utsträckning. Olivia och Tom var i början av bokserien speciella och färgstarka karaktärer, tyvärr så tycker jag att de bleknar för varje bok vilket tar bort en hel del av läsupplevelsen för mig. Det gäller inte bara Tom och Olivia utan även Mette, Abbas och de andra som återkommer i varje bok. Det jag tyckte var mest intressant/spännande i boken var inte huvudhistorien utan en av bihistorierna som handlar om Filippinerna. 

Nattens öga är läsvärd även om den inte är i närheten av någon av de första böckerna i serien

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar