Lantbiblioteket vid älven av Josefin Eman

 Edda Ek har kämpat på med sin avhandling i biblioteksvetenskap med en handledare som inte har gett mycket stöd eller hjälp utan varit mer intresserad av annat. Avhandlingen blir inte godkänd och Eddas visstidsanställning upphör. Edda söker alla möjliga jobb i Stockholm men får inget. Efter en kväll med lite för mycket vin googlar Edda på lediga tjänster som bibliotekarie i hela Sverige. En platsannons står ut för det är en ort hon aldrig hört talas om. Någon får Edda att söka jobbet i Koski av alla platser.


Jag kände mig lite trött på mord och hemskheter så därför valde jag att läsa den här boken. I vanlig ordning var jag lite orolig för att det skulle vara en för sötsliskig bok med en för fånig romantisk prägel. Givetvis finns det minst en kärlekshistoria i boken eftersom det tillhör den här genren. Edda är en charmig,rolig karaktär som är lite blåst när det gäller att förstå skillnaden mellan kärlek i böcker och verkligheten. Koski är en plats där människor bryr sig om varandra och alla inte behöver vara stöpta i samma form. Det går att välja att bo i glesbygd lika väl som det går att välja att bo i en stad. Den här boken speglar glesbygd utan att det blir för stereotypiskt, det finns högutbildade människor i glesbygd och det finns outbildade människor i städer. Jag kommer absolut att läsa fler böcker om Edda och jag hoppas att charmen kommer att bestå.

Lantbiblioteket vid älven är en läsvärd bok utan mord men med intressanta personer och natur

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar