Stöld av Ann-Helén Laestadius

 Boken handlar om Elsa, hennes familj och deras liv. Konflikter mellan samer och svenskar lyfts på ett tydligt och obehagligt sätt. Elsa får tidigt möta grymheter från människor som inte är kapabla att respektera andra människor och djur. En händelse i hennes barndom blir en ögonöppnare och tyvärr blir inget bättre med tiden.

Jag misstänkte att jag inte skulle gilla den här boken eftersom den är hyllad. Hyllade böcker brukar oftast visa sig vara skit i mina ögon men så var det inte med den här. Den är väldigt bra men fylld av hemskheter, att plåga djur har jag alltid svårt för oavsett djurslag. Författaren lyckas skapa bilder i mitt huvud med sina ord. En del bilder är vackra och andra är långt från det.

Stöld är en vacker och hemsk bok på samma gång. Läsvärd


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar