Midsommarblot av Ewa Klingberg

 

Niklas och hans dotter Tuva har åkt till Värnamo för begravningen av Niklas pappa Gunnar. Niklas har hoppats att hans halvsyster Jill också ska komma till begravningen men säker är han inte för så vitt han vet har hon inte varit i Sverige sedan hon som tonåring valde att lämna Sverige och sin far. Jill kommer till begravningen men återseenden blir inte som Niklas hade hoppats. Jill ger Niklas fria händer att rensa ur deras fars hem och hon säger sig inte vilja ha något. Niklas är journalist precis som sin far och när han hittar gamla reportage från 1965 väcks hans nyfikenhet. Det var det året som Niklas och hans mamma flyttade från huset och året när Jill lämnade Sverige. 


Jag följde min tradition och det är att läsa något av Ewa Klingberg när jag åker buss och tåg. Den här boken utspelar sig i nutid och dåtid och så brukar det vara med böcker av Ewa Klingberg. I vanliga fall brukar jag tycka att historien som utspelar sig i dåtid är bättre än den i nutid men den här gången var båda historierna lika bra. Jag gillade Niklas och hans jakt på sanningen om vad som hände 1965. Boken lämnade mig med en fråga och det rör hästen som dog. Vad var det för häst? Så mycket kan jag skriva utan att förstöra boken för någon. Jag ser fram emot fler böcker i den här serien.

Läsvärd. En trevlig bok. 

Midsommar låt finns på Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar