Marionetter av Patrick Redmond

 

Michael och Rebecca är ett ungt par i London. Rebecca har växt upp med en stöttande och kärleksfull familj medan Michael har fått växa upp på barnhem och hos olika fosterfamiljer. När deras andrahandskontrakt på lägenheten de bor i håller på att ta slut får de ett tips av Rebeccas arbetskamrat Clare. Clares vän ska flytta till Singapore och det är fyra månader kvar på deras hyreskontrakt. Efter att ha tittat på lägenheten beslutar sig Michael och Rebecca för att flytta dit. Rebecca bjuder in deras nya hyresvärd på ett glas vin och hyresvärden Max blir fort en viktig person i Michaels liv. När Michael inser hur Max är är det försent.

Jag tror aldrig att jag har läst någon bok som ens påminner om den här och det var positivt. Den är obehaglig och den fick mig fundera om det går att manipulera människor i så här stor utsträckning. Hur en del av karaktärerna reagerar hade jag lite svårt att förstå men jag har å andra sidan aldrig varit i deras situation. Boken hade nog vunnit på att kortas ner med 50 sidor för ibland är det lite för segt men överlag så var den bra.

Läsvärd. Hur mycket går det att styra en annan människas liv?

Marionetter på boksidan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar