Lupus av Jens Henrik Jensen

 

Niels Oxen försöker bygga upp en relation med sin son Magnus men det är svårt. Niels upplevelser gör att han inte vill vistas var det finns många människor och Magnus som är tonåring föredrar sådana platser. Axel Mossman gör ett besök hos Niels och föreslår att Niels ännu en gång ska göra ett jobb åt honom. Jobbet går ut på att Niels ska åka till Jylland och försöka ta reda på vad som har hänt ägaren till en gård. Mannen är spårlöst försvunnen och Mossman vill prata med honom. Efter en del tvekan beslutar sig Niels för att tacka ja och beslutar sig för att det kan bli en bra resa för honom och Magnus. Den försvunna mannen hittar han inte men han hittar ett tidningsurklipp som handlar om en person som är viktig för Niels.

Det här är fjärde boken om Niels och det blev en favorit. Flera händelser i det förflutna som påverkat människor och som ändrar livet för många. Jag tror att det som gjorde att jag uppskattade den här mer än de tidigare var att i den här så är inte Oxen ett magiskt väsen i samma utsträckning. Han känns mer mänsklig även om han lyckas med otroliga saker utan att behöva anstränga sig. Att jag har en förkärlek för böcker med händelser i det förflutna som fortfarande påverkar bidrar även det till min förtjusning av boken. Jag hoppas att det kommer en fortsättning.

Läsvärd. Spännande bok med blandade karaktärer.

Lupus finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar