Kodnamn Alice av Kate Quinn

 Året är 1947 och Charlie St. Clair är gravid och ogift. För att undvika en katastrof i samhällsklassen som Charlie och hennes föräldrar tillhör så har hennes mor gett sig ut på en resa med Charlie för att ta bort problemet. Charlies plan är att under resans gång ta sig till en adress i England i hopp om att få veta vad som hänt hennes kusin Rose.

1915 jobbar Eve Gardiner som sekreterare på en advokatfirma. Det är där som hon kommer i kontakt med kapten Cameron. Han ser inte en stammande sekreterare när han ser Eve utan han ser en skärpt kvinna som talar flera språk och inser vilken tillgång hon kan vara.


Jag har en svaghet för böcker som bygger på riktiga händelser och personer och en del personer i den här boken har funnits. Boken har fått mig att bli mer nyfiken på kvinnliga spioner under första världskriget och hur det kommer sig att deras historia har hamnat i skymundan. Eve är en udda karaktär som jag kom att uppskatta, Charlie och Finn vann inte mitt hjärta på samma sätt. Lite mindre Finn och Charlie om det hade varit upp till mig. På det stora hela så var boken bra men den bländade mig aldrig.

Läsvärd. Modiga kvinnor som riskerade sina liv för sina länder och för fred

Kodnamn Alice finns på Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar