Bokskåpets hemlighet av Frida Skybäck

 

Rebecka lämnar Stockholm och sin fästman Joar för att åka ner till Helsingborg för att hälsa på sin mormor Anna som har blivit inlagd på sjukhus. Rebecka har investerat många år i sin karriär och försakat det mesta annat men ändå fått se andra klättra förbi henne på karriärstegen. På sjukhuset får Rebecka en chock när hon ser sin mormor. Mormodern som alltid varit full av energi är som en blek kopia av sig själv. Bättre blir det inte när Rebecka åker hem till mormor Annas hus och möts av ett hus som blivit slitet och en vildvuxen trädgård. Under jobbet med att röja i mormors hus hittar Rebecka sin mormors dagbok, brev och ett fotografi på en okänd man.

November 1943 gifter sig Anna med en man hon inte älskar men hon ser inget alternativ. Mannen hon ska gifta sig med tillhör en framgångsrik familj och Annas föräldrar ser bara fördelar med äktenskapet.

Det är som vanligt när jag läser en bok med två historier som flätas ihop. Historien som utspelar sig tidigare tilltalar mig mer medan den i nutid mest känns simpel och med en obligatorisk kärleksberättelse. En galen mördare eller något liknande någon gång i berättelsen i nutid skulle pigga upp så mycket. Nu är det nog så att människorna som väljer att läsa de här böckerna är ute efter någon sockersöt kärleksberättelse så jag får skylla mig själv som läser sådana här böcker. Jag kan absolut tänka mig att läsa något mer av författaren för boken var ändå rätt underhållande. Ett minus får dock Rebecka som verkar väldigt blind för hur Joar behandlar henne. Någon gång i boken borde hon ha kommit till insikt.

Läsvärd. Lite för simpel kärlekshistoria i nutid medan berättelsen som utspelar sig 1943 har mer djup.

Bokskåpets hemlighet finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar