Jamåhonleva av Anders Roslund

 
 Sjutton år har passerat sedan Ewert Grens skickades till en lägenhet efter att en granne slagit larm. Grannen har hört ett barn sjunga Ja må hon leva och efter en tid har grannen även känt en märklig lukt. I lägenheten hittar Ewert en ung flicka vid liv medan resten av hennes familj har skjutits.
I nutid sker ett inbrott i lägenheten som flickan hittades i och Ewert Grens kontaktas. Utöver att försöka ta reda på vad inbrottstjuven var ute efter så dyker det upp mördade personer som tagits av daga på samma sätt som familjen i lägenheten.

Jag skapade mig en teori rätt tidigt i boken hur allt hänger ihop och det tror jag nog att de flesta som läser boken gör. Det kan även vara så att jag hade rätt. Nu gillar jag Ewert Grens och hans sätt att vara. Karaktären Piet Hoffmann känns inte alltid så trovärdig men det händer alltid mycket runt honom. Gränsen mellan troligt och otroligt passeras ofta i böckerna om Grens och Hoffman och vill man peta i detaljer så blir det nog ännu värre. Jag väljer däremot att enbart läsa som underhållning och ignorera det som jag tycker är för fantasifullt och det fungerar bra för mig. Det är en spännande bok och Grens och Hoffmann är karaktärer som jag uppskattar mer för varje bok.

Läsvärd. Inte så trolig men underhållande

Jamåhonleva finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar