Illdåd av Dick Harrison

Tredje boken om Ulvbjörn tar vid där andra boken slutar. 

Efter en lång och händelserik resa till Erin längtar Ulvbjörn hem till sitt eget hem först måste han bara lämna av en av passagerarna i Skåne. På väg till Skåne möts de av danaskepp med män som tjänade under Frode Havdansson och Rolf Uddsson. Budskapet de kommer med är att de önskar att passageraren ska levereras till Frodes hall i Lejre istället. Ulvbjörn lyder ordern och räknar med att bli rikligt belönad och enbart stanna en kort tid. Hemresan som Ulvbjörn sett fram emot får skjutas på framtiden när ett illdåd sker i form av att Ulvbjörns svärfar Rolf Uddsson mördas.

Jag har samma klagomål på den här boken som jag hade på andra boken om Ulvbjörn och det är att det helt enkelt blir lite för segt. Det finns spännande delar men de drunknar lite i att Ulvbjörn går runt, Ulbjörn funderar, Ulvbjörn provocerar och Ulvbjörn dricker öl. Utan de spännande delarna så skulle jag såga boken helt. Det jag uppskattar är beskrivningarna av samhället i stort och smått, en del av karaktärerna. En bok om Gerd hade jag gärna läst, jag hade uppskattat att få veta mer om hennes tidigare liv och varför hon inte vill berätta något om det. Om man har läst de två tidigare böckerna i serien så blir det lite lätt tjatigt att gång på gång läsa om vad som tidigare skett. 

Det här har inte varit en serie som jag har haft svårt att lägga ifrån mig men ändå har det hela tiden funnits något som har fått mig att fortsätta läsa.

Läsvärd. En skildring av livet på 670- talet.

Illdåd finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar