Ödesmark av Stina Jackson

I den lilla byn Ödesmark bor Liv, hon bor fortfarande kvar hos sin far fast hon är vuxen och har en tonårig son. Varför hon inte flyttat är något som det pratas om. Hennes far Vidar är en enstöring och har inget gott anseende i byn efter att han under många år utnyttjat situationen när andra har haft det sämre. Han har köpt upp gårdar och skog och sedan gjort rejäl vinst på det. Att Vidar har gott om pengar är något som alla vet, ändå kör han runt i en skruttig bil och dottern Liv jobbar på macken. Eftersom Vidar är gammal och att de bor ensligt så är familjen det perfekta offret för någon som är ute efter pengar.

Att det är ett dödsfall i boken kan jag avslöja utan att avslöja för mycket. Jag måste säga att jag tidigt fattade vem som var skyldig till dödsfallet och det var lite tråkigt. Stina Jackson har en talang för att bygga upp karaktärer och beskriva miljöerna så att det går att se dem framför sig. Nu bygger det kanske på att jag har skuttat runt på en dyl myrar i mitt liv så jag har inga svårigheter att se det framför mig. Att få följa Liv genom livet och hur hon hittar sin styrka är inspirerande och ett par ord i boken fastnade hos mig och det är de här.
    "-Vet du vad som är viktigare än att ge henne ett hus?
      -Nä?
      -Att se till att hon en dag vågar lämna det"
                       (Ödesmark, Stina Jackson, s219)

En del författare fokuserar så mycket på att skriva en spännande historia att de glömmer att skänka karaktärerna liv. Stina Jackson ger liv till sina karaktärer och spänningen flätas in i deras liv. Inte lika bra som hennes debutbok Silvervägen men bra.

Läsvärd. Vacker miljö och människor med karaktär.

Ödesmark finns på Adlibris och Bokus

2 kommentarer: